Konferenzbeiträge

Die Beiträge sind chronologisch geordnet.

Vorträge

2015:

  • Höpfer, E. (August 23-24, 2015). Perspectives on teachers' responses to learners' questions. Paper presented at the "Junior Researchers of EARLI" (JURE) Conference 2015, Limassol.
  • Reichmuth, A., Höpfer, E. & Holtsch, D. (April 15-20, 2015). Formal Off-the-job Training that Fosters Qualities of Experience, Cognitive Activity and Learning Outcomes. Paper presented at the Conference of "American Educational Research Association" (AERA), Chicago.
  • Mentele, S., Forster-Heinzer, S., Holtsch, D. (Apri 16-20, 2015). Measuring Commercial Knowledge and Skills in Switzerland. Paper presented at the Conference of "American Educational Research Association" (AERA), Chicago.
  • Mentele, S., Holtsch, D., Eberle, F. & Forster-Heinzer, S. (April 16-20, 2015). Measuring Economic Competence in Switzerland. Paper presented at the Conference of "American Educational Research Association" (AERA), Chicago.
  • Holtsch, D. & Eberle, F. (25. März 2015). How does Perception of Instruction depend on Teachers?. Paper presented at the 4th Congress on Research in Vocational Education and Training (VET) 2015, Bern-Zollikofen.

2014:

  • Eberle, F., Holtsch, D. (May 7, 2014). Success story of Leading House LINCA. Paper presented at the Conference on VET Research 2014 – Person-centred Research Methods, Bern.
  • Heinzer, S., Mentele, S., Holtsch, D. & Eberle, F. (April 4, 2014). The Learning Motivation’s and Professional Satisfaction’s Impact on Remaining Intention within the Profession – an Empirical Study of Commercial Apprentices at the Beginning of their First Training Year. Paper presented at the Conference of „American Educational Research Association“ (AERA), Philadelphia.
  • Holtsch, D., Heinzer, S.,Mentele, S., Schumann, S. & Eberle, F. (April 4, 2014). The Prerequisites’ Impact on Commercial Knowledge in the Beginning of he Apprentices’ Vocational Education and Training. Paper presented at the Conference of „American Educational Research Association“ (AERA), Philadelphia.
  • Holtsch, D., Krause, K., Ganser,Ch. & Eberle, F. (11. März 2014). Berufsbiographien von Lehrpersonen im Lernbereich „Wirtschaft und Gesellschaft“. Vortrag am DGfE-Kongress 2014 an der Humboldt Universität zu Berlin – Traditionen und Zukünfte, Berlin.
  • Höpfer, E. & Reichmuth, A. (11. März 2014). Unterrichtsqualität im Lernbereich „Wirtschaft und Gesellschaft“ aus Lernenden- und Lehrendenperspektive. Vortrag am DGfE-Kongress 2014 an der Humboldt Universität zu Berlin – Traditionen und Zukünfte, Berlin.
  • Mentele, S. & Heinzer, S. (11. März 2014). Kompetenzen von Lernenden in der kaufmännischen Ausbildung. Vortrag am DGfE-Kongress 2014 an der Humboldt Universität zu Berlin – Traditionen und Zukünfte, Berlin.
  • Holtsch, D., Mentele, S., Heinzer, S. & Eberle, F. (5. März 2014). Zusammenhänge zwischen Eingangsvoraussetzungen und Wirtschaftswissen zu Beginn der kaufmännischen Berufsausbildung. Vortrag an der GEBF 2014 in Frankfurt/M. – Wirtschaftswissen von deutschen und schweizerischen Lernenden in der Sekundarstufe II und in der Hochschule, Frankfurt am Main.

2013:

  • Mentele, S., Heinzer, S. & Eberle, F. (26. September 2013). LINCAsim Testentwicklung zur Diagnose kaufmännischer Kompetenz. Vortrag an der Herbsttagung 2013 der Sektion BWP an der TU Chemnitz.
  • Heinzer, S. & Mentele, S. (26. September 2013). Gemeinsamkeiten und Unterschiede von bad & good performing Lernenden zu Beginn ihrer Lehrzeit. Vortrag an der Herbsttagung 2013 der Sektion BWP an der TU Chemnitz.
  • Höpfer, E. & Reichmuth, A. (26. September 2013). Die Sicht von Lehrenden, Lernenden und Beobachtern auf Unterricht in kaufmännischen Berufsfachschulen – Ein Mixed-Methods-Ansatz. Vortrag an der Herbsttagung 2013 der Sektion BWP an der TU Chemnitz.
  • Holtsch, D. (26. September 2013). Testentwicklung zur Erfassung fachdidaktischen Wissens von Lehrpersonen an kaufmännischen Berufsfachschulen in der Deutschschweiz. Vortrag an der Herbsttagung 2013 der Sektion BWP an der TU Chemnitz.
  • Holtsch, D., Mentele, S., Heinzer, S. & Eberle, F. (March 13, 2013). Challenges and Preliminary Results in Cross-National Adaptation of a Computer Simulation for Measuring Competences in the Commercial Field. Paper presented at the 3rd Congress on Research in VET, Bern, Zollikofen.

Poster

  • Höpfer, E. & Reichmuth, A. (August, 25-29, 2015). Savvy Teaching – An Analysis of the Interdependencies between Instructional Features and Learning Outcomes in Commercial Vocational Schools in Switzerland. Poster presented at 16th Biennal Conference of the "European Asscociation for Research on Learning and Instruction" (EARLI) 2015, Limassol.
  • Reichmuth, A. (August 23-24, 2015). Question to Think! An exploratory study about teachers' questioning behavior and its relation with students' cognitive engagement. Poster presented at the "Junior Researchers of EARLI" (JURE) Conference 2015, Limassol.
  • Holtsch, D. & Mentele, S. (May 7, 2014). Pathways of „Economics and Society“ Teachers. Poster presented at the Conference on VET Research 2014 – Person-centred Research Methods, Bern.
  • Höpfer, E. & Reichmuth, A. (May 7, 2014). Methodical & didactical ways of teaching „Economics and Society“. Poster presented at the Conference on VET Research 2014 – Person-centred Research Methods, Bern.
  • Mentele, S. & Heinzer, S. (May 7, 2014). Do they intend to stay? - Impact factors on remaining intention and professional satisfaction. Poster presented at the Conference on VET Research 2014 – Person-centred Research Methods, Bern.
  • Höpfer, E. & Reichmuth, A. (October 25, 2012). Operationalisation process of instructional quality in the subject “Economics and Society”. Poster presented at the Conference on VET Research 2012 – Valorisation of Results and Valorisation Processes, Biel.
  • Mentele, S. (October 25, 2012). Challenges in cross-border adaptation of a computer simulation. ALUSIM – measuring competencies in the commercial field. Poster presented at the Conference on VET Research 2012 – Valorisation of Results and Valorisation Processes, Biel.